2010. augusztus 6., péntek

Moldova György: Az Őrség panasza

Mivel, mint lejjebb írtam, a Ramszesz második kötetét kiolvastam nyaralás alatt itt anyukáméknál, a harmadikat viszont nem hoztam magammal, kerestem az ő könyvespolcukon valami érdekeset, amit még nem olvastam. Nagyon szeretem az Őrséget, igyekszem rendszeresen vissza-visszatérni, ami ugyan eddig csak két hosszú hétvégét jelent, amit ott töltöttem, de ennél sokkal többet szeretnék még a jövőben. Részben Annamarie lent említett blogja is befolyásolt. Nem a témában kerestem ugyan könyvet, de amikor a kezembe akadt, jó érzés volt, hogy a számítógép kikapcsolása után is az Őrségről olvashatok tovább - igaz, nagyon másképp, mint a blogban, de ez még előny is. Moldovától sem olvastam még semmit, lehet, hogy nem pont egy dokumentum- és riportregénnyel kellene kezdenem, de a stílust így is megismerem.
Moldova György, ha jól veszem ki az eddig olvasottakból, 1970-ben töltött egy fél évet az Őrség falvaiban, a termelőszövetkezetek, erdei munkások, parasztok életét, a falvak, földek állapotát, a vidéket feltérképezve, az emberekkel ismerkedve. Nem tudom eldönteni, hogy a könyv a korszak miatt olyan hangvételű, amilyen, vagy tényszerűen írja le az állapotokat: az elején az őrségi paraszt nem ért az erdőgazdálkodáshoz, vagy direkt nem csinálja, a földműveléshez sem, az állami gazdaság sokkal jobb... Mivel a könyv csaknem ötszáz oldalas, és még csak 70 körül tartok, remélem, erről határozottabb képem alakul majd ki. De akkor is érdekes, ha politikailag elfogult - akkor meg épp azért érdekes.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése