2011. február 23., szerda

Kertész Erzsébet: Elizabeth

Újabb bizonyítékát kaptam, hogy Kertész Erzsébet nem csak akkor jó, ha ismerősökről mesél. Azt hiszem, lassan el kéne fogadnom ezt :) Elizabeth Barrett-Browningról tényleg nem sokat tudok, ismertem a nevét és néhány versét, a Portugál szonetteket, hallottam nagy szerelmükről Robert Browninggal, de az életéről szinte semmit. Fogalmam sem volt, hogy a szülei még rabszolgatartók voltak, és hogy a felnőtt élete nagy részét Olaszországban töltötte. És mégis faltam a regényt, élvezetes volt olvasni, és immár újabb ismerősöm lett általa :)
Nagyon érdekes, ami ebből a regényből kiderül, hogy kik is éltek egy időben egymással. Én el szoktam helyezgetni az írókat, történelmi alakokat egy-egy korban, de amikor így egy tablóra teszik, meglepő, hogy kik voltak kortársak, akik találkozhattak volna, vagy találkoztak is. Elizabeth, a kor legnagyobb angol költőnője - vagy talán azóta is a legnagyobb, én legalábbis nem soknak a nevét ismerem - találkozott Andersennel, Harriet Beecher-Stowe-val, a Tamás bátya kunyhója írójával, és Olaszországban élt Garibaldi szabadságharca alatt. Ha jól emlékszem a történelemből, ennek a harcnak a nyomán koronázták királlyá Viktor Emánuelt, ami azt is jelenti, hogy a fentiek neki is és Verdinek is kortársai voltak. Érdekes :)

1 megjegyzés: